Author: ~Sang Pengembara~
•3:42 AM
Hari ini aku sempat menghabiskan bab seterusnya untuk novel pertama aku, walaupun hati masih diburui rasa takut, namun aku gagahkan juga menyiapkan bab demi bab, supaya hasrat aku untuk menyiapkan novel pertama berjaya. Takut?? Ya aku takut novel aku ditolak oleh penerbit. Namun jauh disudut hati aku mengharapkan perkhabaran gembira. Andaikata novel aku itu ditolak aku akan pasrah dan aku akan baiki lagi mutu penulisan aku. Aku tahu bukan senang untuk menjadi novelis yang baik. Aku menulis bukan kerana wang, juga bukan kerna nama apatah lagi kerna mengejar glamour, tidak...tidak sama sekali. Aku menulis kerana aku minat mengarang, aku minat berkongsi cerita, aku minat mereka cerita dengan plot-plot yang menarik, pendek kata aku terlalu meminati bidang ini.

Moga keputusan aku untuk meneruskan pengajian dalam bidang kesusasteraan ini adalah satu keputusan yang tepat. Aku sedari dari Alam Menengah Rendah lagi aku telah disogokkan dengan hal-hal yang tidak menyeronokkan mengenai sastera. "Sastera tak laku", "sastera tak boleh cari makan", "sastera untuk budak-budak ketinggalan" dan macam-macam lagi perkara yang tidak enak yang aku dengar mengenai sastera.

Ya, aku sendiri akui, aku juga pesimis terhadap sastera. Berbekalkan keputusan cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) aku ditawarkan mengambil jurusan sains tulen. Jurusan yang dibanggakan di kampung aku, kelas untuk budak-budak pandai. Ramai yang berpandangan bahawa pelajar jurusan sains adalah pelajar bijak. Ya, aku akui. Tapi sayang, kesempatan dan peluang berada di aliran sains tidak aku gunakan sebaik mungkin, aku terlalu sibuk dengan aktiviti kokurikulum... Setiap pertandingan pidato, syarahan, debat, forum, tiada nama lain yang diangkat sebagai peserta, aku pasti menduduki tangga pertama dalam hampir setiap acara tersebut, hinggakan kelas-kelas sains hanya boleh dihitung dengan jari berapa kali saja aku hadiri. Disekolah aku sibuk dengan aktiviti seperti itu, dirumah aku membanting pula tulang empat kerat membantu ma dan abah di kedai makan. Hingga aku terlupa aku pelajar aliran sains yang perlu banyak membaca, perlu memahami pelbagai konsep, teori dan hipotesis supaya setiap soalan SPM berjaya aku jawab dengan cemerlang. Natijahnya aku hanya score  kredit untuk mata pelajaran sains dan aku memperolehi A1 dan A2 untuk matapelajaran teras spt Bahasa Malaysia, Pendidikan Islam, Matematik Moden, Sejarah dan Bahasa Inggeris. Pernah sahabat aku berseloroh, "kalau kamu ambil akaun atau sastera waktu form 5 dulu mesti kamu score semua A kan?"... Aku hanya tersenyum...   Malas untuk aku mengingati perkara yang telah berlalu. 


Berbekalkan Diploma Sains Kesetiausahaan dan berjawatan sebagai setiausaha pejabat, aku merasakan sudah tiba masanya untuk aku bangkit... aku tidak mahu terus ketinggalan. Syukur kupanjatkan ke hadrat Illahi, kerana suami aku juga merestui  niat aku untuk mendalami bidang kesusasteraan, mungkin ini suratan hidup aku, aku tahu Allah Maha Mengetahui, Dia merencanakan semuanya untuk aku, keputusan terletak ditangan aku bagaimana untuk aku mewarnai kehidupan aku di masa depan. 


Siapa tahu suatu hari nanti aku boleh ganti Arena Wati, A.Samad Said, Usman Awang ataupun Shahnon Ahmad....tiada yang mustahil bukan???


|
This entry was posted on 3:42 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On April 18, 2011 at 1:48 AM , Mencari Redha Illahi said...

wish u were happy
and success with everything u want to do or u will do
:)

 
On April 18, 2011 at 11:28 PM , ~Sang Pengembara~ said...

terima kasih cik ein, sokongan anda amatlah dihargai.. love u friends..