Author: ~Sang Pengembara~
•2:54 AM
Ku singgap cerita ini dari sebuah kisah benar.

Dendam pekerja bawahan.... 

Kejadian ini berlaku di sekitar akhir tahun '40-an, di sebuah perusahaan cari gali minyak dan gas Arab Saudi. Di perusahaan tersebut, terdapat seorang  remaja anak jati  Arab Saudi bekerja sebagai kuli. Seharian bekerja membuatkan dia berasa sangat haus lalu dia bergegas mencari air untuk membasahi tekaknya yang kering. Alangkah gembiranya hati anak muda itu apabila dia terlihat air sejuk di dalam sebuah jag tidak jauh dari tempat dia bekerja. Tanpa melengahkan masa dia  segera mengisi air sejuk itu ke dalam gelas.

Belum sempatpun dia minum, tiba-tiba dia diherdik dengan satu suara yang kasar, "Hei, kamu tidak boleh minum air ini. Kamu cuma pekerja bawahan. Air ini hanya khusus untuk jurutera, kamu tidak layak minum air ini!" kata seorang jurutera Amerika yang segak bergaya yang bekerja di perusahaan tersebut.   

Remaja itu akhirnya hanya terdiam menahan haus. Dia sedar akan status dirinya. Hanya kuli biasa. Miskin dan tidak berpendidikan tinggi, dia cuma lulusan  Tahfidz Quran,tiada yang dapat dibanggakan selain dari itu. Namun lulusan itu tidak ada harganya di perusahaan minyak tersebut yang pada dan ketika itu dikendalikan sepenuhnya oleh orang Amerika.

Herdikan itu selalu terngiang-ngiang di telinganya. Rasa hairan menyelubungi diri, persoalan demi persoalan melingkar di segenap penjuru minda 'mengapa hanya segelas air, aku diherdik sebegitu rupa? Adakah kerana aku pekerja bawahan, sedangkan mereka semua jurutera berpendidikan tinggi? Kalau aku jurutera seperti mereka apakah aku akan dilayan sebaliknya? Mungkin aku akan diberi minum air sejuk itu. Ahh, persoalannya, mampukah aku menjadi seperti mereka?  

Pertanyaan itu sering bermain-main di dalam dirinya.  Kejadian itu akhirnya membuka lembaran baru dalam hidupnya. Dia ingin bangkit MEMBALAS DENDAM..! Dia merasakan  seolah-olah ada magnet yang mendesak supaya dia segera melunaskan dendamnya terhadap jurutera itu. Dia nekad untuk mengubah kehidupannya. Di waktu siang dia bertungkus lumus bekerja, di malam harinya pula dia menghadiri kelas malam. Rehat dan tidur yang cukup tiada dalam kamus hidupnya. Dia tekad memburu impiann, untuk mencapai kejayaan.

Kerja kerasnya tidak sia-sia, Dia akhirnya lulus cemerlang, kemudian dia ditawarkan pula melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat dalam bidang perusahaan dan kejuruteraan, Kegigihannya tidak terhenti disitu, dia kemudiannya menyambung pengajian ke peringkat Master dan Phd dalam pengkhususan Geologi sehingga dia dianugerahkan gelaran Professor.  

Habis belajar, dia kembali ke perusahaan Minyak dan Gas tempat dia bekerja dulu. Di perusahaan tersebut dia dilantik sebagai pembantu jurutera. Dendamnya makin hampir terlunas, kemudian dia dilantik sebagai jurutera dan kini jua dia sudah boleh menikmati air sejuk yang dulu dilarang untuknya minum.  Apakah dendamnya terlerai disitu? Tidak.. Kebiasaan bekerja keras mendorong dia untuk terus berjaya, kariernya semakin berkembang maju, dari jurutera biasa, dia dilantik menjadi Ketua Bahagian, Ketua Jabatan seterusnya dia diberi kepercayaan untuk menjadi CEO Syarikat. Satu jawatan yang mustahil dicapai oleh penduduk tempatan Arab Saudi pada ketika itu.Jurutera Amerika yang dulu pernah mengherdiknya kini menjadi orang bawahannya.


Suatu hari jurutera Amerika ini datang untuk memohon cuti darinya. Dengan perasaan yang serba salah jurutera itu berkata "Saya ingin memohon cuti yang panjang, saya ingin pulang ke kampung halaman, ada urusan di sana, saya harap tuan tidak mengaitkan tindakan kasar saya dulu dengan permohonan cuti ini dan tidak membalas dendam atas perbuatan saya dahulu.  Dengan tenang dan sambil wajahnya tersenyum, remaja yang dulunya pekerja bawahan lalu berkata; "Aku ingin berterimakasih padamu dari lubuk hatiku yang paling dalam, kerana kamu melarang aku minum air sejuk di saat itu.  Aku menjadi seperti apanya aku kini. Ya, memang dulu aku benci pada kamu. Aku bersyukur kepada Allah kerana menghantar kamu sebagai perantara untuk aku bangkit dari kedaifan.

Dalam waktu yang tidak terlalu lama,akhirnya mantan pekerja bawahan ini berjaya menempa tempat disebuah perusahaan yang hebat.  Dia menjadi CEO pertama yang berasal dari bangsa Arab.

 Tahukan anda perusahaan apa yang dipimpinnya?  Perusahaan itu adalah Aramco (Arabian American Oil Company), perusahaan minyak terbesar di dunia.  Hasil kerja kerasnya perusahaan ini semakin maju  dan peratus pemilikan orang Arab Saudi di perusahaan tersebut semakin dominan.  Perusahaaan itu mampu menghasilakn 3.4 juta barrels  minyak dan gas (540,000,000 m3) dan mengendalikan lebih dari 100 ladang minyak dan gas di Saudi Arabia dengan jumlah kapasiti 264 miliar barrels (4.20×1010 m3) minyak dan 253 triliun kandungan gas.  Atas prestasinya yang cemerlang  itu, dia  diangkat oleh Raja Saudi Arabia untuk menjawat jawatan sebagai Menteri Perminyakan dan Mineral, yang mempunyai pengaruh sangat besar di dunia.  Tahukah anda siapa pekerja bawahan ini?  Dia adalah Ali bin Ibrahim Al-Naimi yang sejak tahun 1995 sampai saat ini (2011) menjawat jawatan Menteri Perminyakan dan Mineral Arab Saudi...

Sungguh tidak terbayang dek kita, dengan hanya mengembangkan hinaan menjadi dendam positif, isu air segelas di masa lalu membentuknya menjadi salah seorang penguasa minyak yang paling berpengaruh di seluruh dunia.  Itulah kekuatan "DENDAM POSITIF"
Kita tidak mampu menghalang orang lain melakukan perkara negatif terhadap kita
Kita tidak pernah tahu bagaimana dan dalam bentuk apa ujian akan menimpa kita…
Hanya kita yang mampu menentukan dalam bentuk apa kita menyerap setiap hinaan 
Adakah hanya kerana hinaan kita akan terus mundur?
Atau bangkit dengan semangat "Dendam Positif" ???

|
This entry was posted on 2:54 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: