Author: ~Sang Pengembara~
•8:03 AM
"Belajar untuk sentiasa bersikap positif dengan sentiasa mengingati peristiwa-peristiwa indah yang pernah berlaku pada diri. Merenungi masa silam yang menyedihkan dan menyakitkan tidak akan mendorong ke arah pemikiran yang positif malah akan membunuh masa depan."  kata-kata itu aku petik dari Maslina, DJ Radio Ikim. 

Mungkin kebetulan aku sedang memikirkan mengenai seorang sahabat yang sentiasa diburu perasaan bersalah, jadi ungkapan DJ itu terus menyelinap masuk ke dalam corong telinga seterusnya tersemat rapi dalam ingatan. Hampir saban hari rasa keluh kesah diluahkan olehnya. Entahlah, walaupun saban hari aku cuba memadamkan rasa keluh-kesahnya namun segala usaha itu seolah-olah tidak menampakkan hasil. Dimana silapnya?? Aku sendiri hingga ke saat ini masih mencari jawapan. 

Sahabat, hari ini aku ingin mengajak kamu berfikir ke arah sudut fikir yang lain. Buang segala luka dan duka semalam. Buka lembaran kisah hidup yang baru. Sahabat, ketahuilah olehmu bahawa penghijrahan itu perlu. Andai ada yang mengungkit kisah silammu, segeralah membalasnya dengan senyuman. Katakan pada mereka, "Terima kasih aku memaafkan kamu dengan mengungkit kisah silamku, namun aku ingin kamu tahu, bahawa aku bersyukur kerana aku di uji pada awal usia. Ingatlah ujian itu boleh menimpa pada sesiapa yang dikehendakiNya, hari ini hari aku, aku redha dan pasrah.  Ujian itu mematangkan diriku dan mendekatkan aku pada kebesaran penciptaku, andai kalian tidak dapat menerima aku seadanya aku, aku yakin Allah dan Rasulku pasti boleh menerima aku sepenuhnya kerana Allah Maha Pengampun dan Nabi menerima maaf daripada umatnya" dan segeralah tinggalkan mereka kerana mereka masih naif pemikirannya dan kembalilah pada mereka setelah mereka tidak menyakiti hatimu lagi. Tunjuklah contoh yang baik pada mereka dengan memaafkan mereka. 

Sahabat, resah diwajahmu bisa melunturkan semangat orang yang melihatnya. Senyumlah...kerana senyuman itu mampu membawa perubahan yang besar dalam hidupmu. Tak percaya??? Cubalah.... :)




|
This entry was posted on 8:03 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

4 comments:

On April 18, 2011 at 1:50 AM , Mencari Redha Illahi said...
This comment has been removed by the author.
 
On April 18, 2011 at 2:06 AM , waniepaez said...

yup, betul tue maz..
hidup kita perlu sentiasa positif, kalo asyik fikir negatif, kita xakn dapat knl erti kehidupan...

namun, untuk mengenal hati budi bukan sekadar melalui riak wajah, tp perlu melalui hati...kerana hati y ikhlas itulah sebenarnya nilai yang paling berharga dlm diri...

 
On April 18, 2011 at 11:49 PM , ~Sang Pengembara~ said...
This comment has been removed by the author.
 
On April 18, 2011 at 11:54 PM , ~Sang Pengembara~ said...

hehe,tp kadang2 si pegembara juga selalu tersasar, nak pk positif, terjadi negatif, tp syukur dikelilingi orang2 yang positif, so dapat tune balik.. :)