Author: ~Sang Pengembara~
•7:13 PM
Sejak dari semalam...aku menerima pelbagai kunjungan rasa keluh kesah dari sahabat-sahabat wanita. Mereka menceritakan tentang kepayahan untuk mereka menemui cinta sejati dari seorang insan yang bergelar lelaki. Walaupun mempunyai latar belakang yang baik, peribadi yang sopan, akhlak yang terpuji, rupa paras yang menawan namun masih sukar untuk mencari jodoh. Siapalah kita kaum hawa untuk terhegeh-hegeh mendambakan diri semata-mata untuk meraih perhatian si jejaka atau layak diberi gelaran si kumbang? Wanita hari ini boleh diertikan seperti si kiambang. Tumbuh melata, subur menghiasi dada kolam namun tetap tidak disentuh oleh manusia, hanya di pandang dengan rasa taksub namun langsung tiada keinginan untuk dipetik dan digubah indah menghiasi meja-meja tamu.  Berbeza dengan bunga tahi ayam, walaupun memiliki bau yang tidak wangi, namun masih ada yang sudi menyunting bunga-bunga tersebut untuk dijadikan hiasan dewan, hiasan di majlis keraian dan keramaian. Apakah salah kiambang? Apa pula kelebihan kuntuman bunga tahi ayam? dan apakah hebatnya si kumbang, hingga menjadi idaman setiap  penghuni alam.. Ah, persoalan yang sukar dirungkai dengan kata-kata..

Menceritakan keaiban diri pada si kumbang demi membuktikan kejujuran hati bagai sengaja membunuh diri. Jika tidak diambil kesempatan, di sepak pula kesana-sini, dan lebih malang lagi bila si kumbang bermain tarik tali. Hari ini kata cinta, esok berubah menjadi benci, hari ini kata sayang, esok berubah menjadi dendam, hari ini kata terima seadanya, esok berubah dengan kata-kata nista..persis mutiara yang tiada harga..

Senyumlah seindah suria,
ketawalah seceria unggas rimba
terbanglah seriang rama-rama
Bahagiakan hidupmu dengan warna-warni pelangi
biar mereka tahu hati ini
tidak selamanya sepi
masih ada ruang untuk terus didekati
kerana hati ini juga layak memiliki
setulus cinta sejati...


 

|
This entry was posted on 7:13 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

1 comments:

On January 24, 2011 at 10:52 PM , Mencari Redha Illahi said...
This comment has been removed by the author.